Editors Choice

3/recent/post-list

Faceți căutări pe acest blog

Avionul privat al lui Yasser Arafat efectuează zboruri secrete din Israel


ANIMA NEWS
- Avionul de afaceri al fostului lider al Autorității Palestiniene, Yasser Arafat, a ajuns, după moartea acestuia, în posesia unei companii obscure din Cipru. În ultimul deceniu, aeronava a decolat de pe aeroportul Ben Gurion către destinații din Orientul Mijlociu și Africa. Ieri, a fost dezvăluit că un emisar al lui Trump a folosit acest avion pentru negocieri secrete cu Hamas.

Pe 11 octombrie 2019, în zorii zilei, un mic avion de afaceri s-a întors pe aeroportul Ben Gurion. 

Cu două zile înainte, acesta decolase spre Kinshasa, una dintre numeroasele destinații pe care le-a vizitat în decurs de o lună în capitala Republicii Democrate Congo, situată în centrul Africii. 

La aproximativ două ore înainte de aterizare, a trecut deasupra Mării Roșii, având ca destinație estul Arabiei Saudite, o altă locație strategică pe care a vizitat-o de mai multe ori în anii următori. 

Avionul, vopsit în albastru și alb, cu un steag al Uniunii Europene pe coadă, a fost operat în ultimul deceniu de pe aeroportul Ben Gurion, efectuând zboruri spre destinații unde aeronavele israeliene nu pot ateriza oficial. 

Recent, a fost observat și în Bagdad. 

Doar puțini cunosc istoria acestui avion – o istorie care începe cu Yasser Arafat.

Un avion cu trecut politic

Avionul în cauză este un Challenger 604, fabricat de compania canadiană Bombardier, având numărul de serie 5435. 

Acesta a fost construit în 1999 și înregistrat în Austria sub numărul OE-IYA – un cod ce conținea inițialele liderului palestinian Yasser Arafat (YA).

Acest Challenger 604 a fost unul dintre cele două avioane private utilizate de Arafat după stabilirea sa la Ramallah, ca urmare a Acordurilor de la Oslo. 

Anterior, el folosea un avion mai vechi, înregistrat în Algeria, care i-a fost oferit de fostul lider irakian Saddam Hussein.

Potrivit unei anchete publicate în Austria în 2004, achiziția noului Challenger, în valoare de 29 de milioane de dolari, ar fi fost finanțată de banca austriacă BAWAG. Aceasta este aceeași bancă prin care, conform unor suspiciuni, au fost transferați bani de la miliardarul austriac Martin Schlaff către familia fostului premier israelian Ariel Sharon – așa cum a relatat jurnalistul Gidi Weitz într-o investigație publicată de Haaretz în 2011. 

BAWAG era, de asemenea, parteneră cu Schlaff în operarea unui cazinou din Ierihon.

Avionul, vopsit în culorile drapelului palestinian, a fost folosit de Arafat pentru zboruri spre SUA, China și capitale europene. 

După moartea sa, în 2004, aeronava a continuat să zboare sub o schemă de vopsire diferită și cu un alt număr de înregistrare austriac, fiind operată de diverse companii aeriene private.

Proprietari obscuri și operațiuni discrete

În mai 2016, avionul și-a schimbat din nou proprietarul, fiind înregistrat în Insula Man pe numele unei companii cipriote numite Durstwell Limited, primind numărul de înregistrare M-AAAM. 

Insula Man și San Marino sunt destinații populare pentru miliardarii israelieni și străini care își înregistrează acolo avioanele, de obicei prin intermediul unor companii obscure din Insulele Virgine Britanice, făcând dificilă identificarea proprietarului real.

Din acel moment, avionul a fost staționat permanent pe aeroportul Ben Gurion, beneficiind de o scutire oficială din partea Autorității Aviației Civile din Israel. 

Acesta este operat de compania israeliană Shinu Aviation și, conform datelor publice de zbor, a efectuat misiuni secrete din Israel spre Africa, Orientul Mijlociu – inclusiv către destinații interzise oficial avioanelor israeliene – și Europa.

Potrivit registrului companiilor din Cipru, Durstwell Limited a fost fondată în 2015 în Nicosia pentru „mentenanța și operarea” acestui avion. 

Conform rapoartelor financiare ale companiei, valoarea aeronavei scade anual cu 250.000 de euro, ajungând în prezent la aproximativ 3 milioane de euro. Proprietarul înregistrat al firmei este miliardarul palestinian Bashar Masri, având o adresă oficială în statul Virginia, SUA.

Masri este un om de afaceri cu cetățenie americană, deținătorul unui holding internațional și fondatorul orașului palestinian Rawabi. 

Potrivit jurnalistului israelian Ben Caspit, Masri este consilierul de încredere al lui Adam Boehler, emisarul președintelui Trump pentru negocierile privind ostaticii. În ultimele luni, Boehler ar fi condus negocieri secrete cu Hamas, folosind avionul lui Masri pentru deplasările între capitalele din regiune.

Un instrument de negociere în Orientul Mijlociu

Din momentul alegerii lui Trump și numirea lui Boehler, numărul zborurilor efectuate de avionul lui Masri din Israel a crescut semnificativ. 

Începând din decembrie, aeronava a efectuat numeroase curse spre Qatar, Cairo, Riad, Istanbul și Ankara. 

Weekendul trecut, avionul s-a întors din Doha, iar cu două săptămâni în urmă a fost observat în Bagdad, unde, conform unor surse, Boehler a presat premierul irakian să intervină pentru eliberarea lui Elizabeth Tsurkov, ostatică israeliană.

În prezent, președintele Autorității Palestiniene, Mahmoud Abbas, nu mai folosește un avion privat de mici dimensiuni, precum Arafat. 

Flota sa include un Boeing 737 VIP, înregistrat în San Marino și staționat la Amman. 

În trecut, Abbas a utilizat un Global 5000 și un Challenger 604, ambele fiind înregistrate în Aruba, Caraibe. (Anima News)


Trimiteți un comentariu

0 Comentarii